Nieuws
Het startschot komt eraan!
De Almelose huurdersorganisaties SHBW van Beter Wonen en HAR van St. Joseph Almelo praten jaarlijks met de Gemeente en de beide corporaties over het huisvestingsbeleid. Hoeveel woningen moeten er worden gebouwd of gesloopt, hoe verbeteren we leefbaarheid in de wijken en buurten, hoe pakken we het milieubeleid aan, hoe brengen we zonnepanelen aan en hoe gaan we van het gas af? Allemaal vragen waar beleid over moet worden gevoerd, en dat wordt neergelegd in de zogenaamde Prestatieovereenkomst. Die overeenkomst moet in december officieel door alle partijen worden ondertekend.
Vorig jaar november bleken er nog haken en ogen te zitten aan het toen bereikte onderhandelingsresultaat, maar het ziet er naar uit dat er binnen enkele weken toch een akkoord komt. De SHBW juicht dat toe, want al liggen sommige standpunten uit elkaar – we wonen in dezelfde stad en we moeten met elkaar verder. Compromissen sluiten hoort erbij.
Maar we zijn vooral tevreden over de twee extra punten die SHBW en HAR gezamenlijk hebben ingebracht. Extra – want vóór de zomer waren de huurdersorganisaties het al eens geworden met de corporaties over het beleid van de komende jaren. Maar voor de twee extra punten is ook de medewerking van de Gemeente Almelo nodig.
Het eerste betreft de aanpak van de schuldenproblematiek. Wij vinden dat voorkomen nog altijd beter is dan genezen. Er bestaat een organisatie die mensen helpt in het zoeken naar alle mogelijkheden om te besparen op uitgaven of om een beroep te doen op gemeentelijke voorzieningen waar ze recht op hebben. Deze VoorzieningenWijzer heeft in veel gemeenten – ook in Twente – veel mensen uit de schuldenput getrokken door besparingen van soms wel honderden euro’s per jaar. De wethouder heeft in het overleg ten stelligste ontkend dat de gemeente de weg naar alle aanwezige voorzieningen wil afschermen, maar al te gretig om de weg te wijzen is men kennelijk ook niet, zo blijkt uit veel reacties van onze huurders. Nu wordt overeengekomen dat de VoorzieningenWijzer dit jaar zal worden ingeschakeld, en we houden u van de voortgang op de hoogte!
Het tweede punt waar SHBW en HAR extra aandacht voor (blijven) vragen is vereenzaming. Een gruwelijk probleem dat in elke wijk, in elke straat, in elk complex voorkomt. Omzien naar elkaar – noaberschap – is in de stad niet vanzelfsprekend. En het beleid om speciale complexen te bestemmen voor ‘ouderen’ helpt ook al niet, hoe goedbedoeld het ook mag zijn. Wij pleiten daarom voor een woonvorm waarin oudere en jongere mensen sámen in één complex of één straat wonen. En om te stimuleren dat de jongeren omzien naar de ouderen zouden ze in aanmerking moeten kunnen komen voor een lagere huur in ruil voor het beschikbaar stellen van wat vrije tijd. Voor een boodschapje, iets gedaan krijgen op de computer, noem maar op. Maar vooral: aandacht. En daarvoor belonen werkt altijd!
‘Omzien naar’ betekent nadrukkelijk niet: de zorg overnemen. Die moet in handen blijven van professionele zorgverleners, maar het zou niet verkeerd zijn die organisaties óók te betrekken bij deze vorm van wonen. Als we nou tóch iets nieuws gaan uitproberen, kunnen we net zo goed proberen die zorg wat efficiënter en dus goedkoper te maken.
Jong en Oud onder één dak en de VoorzieningenWijzer – twee initiatieven van de huurdersorganisaties van Beter Wonen en St. Joseph Almelo.
Het startpistool gaat omhoog …
Nieuwe woonvormen nodig voor ouderen
Bron: Tubantia 16 februari 2022
In zes jaar tijd verdwenen 150.000 sociale huurwoningen bij corporaties: ‘Bewust beleid’
Bron: AD 10 februari 2022
Het aantal sociale huurwoningen van woningcorporaties is tussen 2013 en 2019 met 150.000 afgenomen tot 2 miljoen huizen. Dat onthult stadsgeograaf en onderzoeker Cody Hochstenbach in zijn boek Uitgewoond, dat vandaag uitkomt. ,,De afbraak van betaalbare woningen van corporaties is bewust politiek beleid, dat gevolgen heeft voor de hele huizenmarkt en de wooncrisis grotendeels veroorzaakt.”
Dat dr. Cody Hochstenbach (32), werkzaam bij de Universiteit van Amsterdam, een keer met een boek zou komen stond wel vast. Hij doet al negen jaar onderzoek naar volkshuisvesting, maar is er pas sinds kort van doordrongen dat hij deels wordt gedreven door zijn persoonlijke ervaring als jonge middelbare scholier in Maastricht. Zijn eigen vader raakte dakloos. Zelf woonde hij bij zijn moeder. Uit schaamte vermeed hij met zijn vrienden de plekken op straat waar zijn vader verbleef.
Het heeft denk ik indirect een rol gespeeld. Je stelt als onderzoeker andere vragen en ik ben ervan overtuigd dat de grootste uitwassen van de wooncrisis aan de absolute onderkant plaatsvinden: dakloosheid, mensen die geen thuis kunnen vinden of grote moeite hebben om de huur op te brengen.”
Die persoonlijke invalshoek weerhoudt Hochstenbach er niet van zich te focussen op de wetenschappelijke feiten. Hij verklaart scherp hoe het kan dat huizen in vijf jaar tijd gemiddeld 120.000 euro duurder zijn geworden en waarom dat niet vanzelfsprekend is, maar de uitkomst van een maatschappelijke ideologie waarbij woningbezit centraal staat. ,,Het beleid is erop gericht dat zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen aan het feestje van vermogensopbouw via de eigen woning, maar dat systeem begint te piepen en te kraken.”
Waar zijn die 150.000 corporatiewoningen gebleven?
,,Een klein deel is gesloopt, een groter deel verkocht aan beleggers of aan de bewoners, en een deel is in het onbeschermde segment van de woningvoorraad terechtgekomen, waar de huren fors hoger liggen. Het aantal toewijzingen aan woningzoekenden is met een kwart afgenomen sinds 2013, toen woonminister Stef Blok een aantal maatregelen invoerde om de woningmarkt uit de financiële crisis te trekken.”
De Nederlandse sociale huursector is opgebouwd in de jaren 50, 60 en 70 en werd juist alom geprezen
,,Let wel: die 150.000 is het getal onder de streep, dus de 14.000 huizen die corporaties jaarlijks bouwen, hebben de afbraak van de sociale huursector hooguit afgeremd. Bovendien zijn er nog veel meer sociale huurwoningen verdwenen, namelijk de woningen in bezit van particuliere beleggers. Betrouwbare cijfers zijn er niet, maar we weten dat de stijgende WOZ-waardes ervoor zorgen dat met name woningen in de steden boven de puntengrens komen van een beschermde huurprijs. Huurprijzen schieten bij een wisseling van bewoners zo van 700 naar 1500 euro per maand.”
Cijfers corporatiewoningen
- Nederland telt 8 miljoen woningen, waarvan grofweg 60 procent koop, 30 procent sociale huur en 10 procent vrije sectorhuur.
- In 2013 waren er nog 2,17 miljoen sociale huurwoningen van corporaties, nu 2,02 miljoen.
- In 2019 bouwden corporaties 14.000 woningen, maar ze sloopten er 8000 en verkochten er 11.000.
- Het aantal toewijzingen (verhuizingen naar sociale huurwoning) slonk van 224.000 in 2015 naar 168.000 in 2019. - De wachttijd om in aanmerking te komen voor een woning is in een kwart van de gemeenten meer dan 7 jaar.
Laat jongeren minder huur betalen en vrije tijd investeren in de buren.
Vrij vlot een huurwoning in Almelo.
Tubantia 26 augustus 2021
ALMELO - Het aantal mensen dat naarstig op zoek is naar een sociale huurwoning in Almelo is in een jaar tijd met tien procent gestegen, naar ruim 3400. Toch is de kans groot dat nieuwe huurders vrij vlot de sleutels ontvangen. Gemiddeld is de wachttijd in Almelo zeven maanden.
Een sociale huurwoning wordt niet zomaar toegewezen. Gegadigden moeten er wel wat voor doen; reageren als er een geschikt huis of appartement vrij komt, benadrukt woordvoerder Rutger Brunink van Beter Wonen. „Als je staat ingeschreven als woningzoekende en je doet verder niets, dan gebeurt er ook niets. Krijg je geen huis.”
Woonburo
Samen met zustercorporatie Sint Joseph regelt Beter Wonen de toewijzing van sociale huurwoningen. Dat gebeurt via het Woonburo. Op de site worden op dit moment acht appartementen en een tussenwoning te huur aangeboden. Dat lijkt een druppel op een gloeiende plaat, want Almelo telt momenteel ongeveer 3400 ‘actief woningzoekenden’, blijkt uit de jaarverslagen van de beide corporaties.
Wachttijd valt mee
Toch valt de wachttijd alleszins mee, doet de Beter Wonen-woordvoerder uit de doeken. „De gemiddelde zoektijd voor een sociale huurwoning is zeven maanden. Dat blijkt uit gegevens van ons Woonburo. Vergeleken met veel andere plaatsen in Nederland gaat het zoeken naar een huurwoning vlot in Almelo.” Onderzoek door research- en adviesbureau Rigo bevestigt dat. In sommige gemeenten, zoals Woerden en Putten, kunnen de wachttijden zelfs tot negen jaar oplopen. In Overijssel zijn er volgens Rigo plaatsen met wachttijden van vijf jaar. In de directe omgeving van Almelo doet Rijssen-Holten het met een gemiddelde zoektijd van zes maanden nog wat beter. In Twenterand is de gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning 13 maanden.
Druk op woningmarkt
In Almelo is het aantal actief woningenzoekenden al jaren aan het stijgen, blijk uit de jaarverslagen van de corporaties. Terwijl ook de gemiddelde inschrijfperiode bij het Woonburo steeds langer wordt. In 2020 was dat gemiddeld 2,3 jaar. „De druk op de woningmarkt in Almelo blijft oplopen”, wordt geconcludeerd. Brunink van Beter Wonen legt uit dat er een aanzienlijk verschil is tussen ‘inschrijfperiode’ en ‘zoektijd’. „Iemand die ingeschreven staat is niet per definitie actief zoekend. Dat is hij of zij pas wanneer er daadwerkelijk op vrijgekomen woningen wordt gereageerd.”
Snel inschrijven
Veel inschrijvers zijn daar nog niet aan toe, weet Brunink. „Neem bijvoorbeeld een ouder echtpaar dat nu in een tussenwoning woont en op den duur wil verhuizen. Bijvoorbeeld naar een appartement in het centrum. Wij adviseren deze mensen zich alvast in te schrijven via het Woonburo.” Dan is het echtpaar namelijk eerder aan de beurt, als er in de toekomst een geschikte woning vrij komt. „Degene die het langst staat ingeschreven komt het eerst voor een bezichtiging in aanmerking.”
12000 huurwoningen
Samen beschikken de twee corporaties over circa 12.000 huurwoningen in Almelo. Waarbij Beter Wonen met 6400 huizen wat groter is. „Het aantal woningen is de laatste jaren stabiel, als ik kijk naar onze projecten met sloop, nieuwbouw en renovatie”, zegt Brunink. Bij een sociale huurwoning is de maandelijkse huur niet hoger dan de toeslaggrens, momenteel op 752,33 euro bepaald. In Almelo is 33 procent van de woningen (in totaal 33.000) aangemerkt als sociale huurwoning.
Alleenstaande met laag inkomen
Volgens gegevens van het Woonburo is de meest voorkomende actief woningzoekende een ‘alleenstaande, met een laag inkomen’. De woordvoerder van Beter Wonen heeft de cijfers op een rijtje. „Van de ruim 3400 actief woningzoekenden komen er ruim 2700 uit de gemeente Almelo zelf. Dat is bijna 80 procent. Uit de rest van Twente komen er ruim 400. Dat geeft aan dat de woningmarkt in Almelo een sterk lokaal karakter heeft.”
Huurders laten toeslag liggen
Telegraaf 21 augustus 2021
Voor meer uitleg zie ook: https://www.woonbond.nl/beleid-belangen/huurtoeslag/normen-en-grenzen-huurtoeslag
Als er één ding is dat we in het corona-tijdperk hebben geleerd, dan is het vereenzaming.
Als er één ding is dat we in het corona-tijdperk hebben geleerd, dan is het dat vereenzaming een enorm probleem is geworden. De lockdown heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat heel veel (oudere) mensen ook zonder overheidsmaatregelen soms dagenlang alleen zijn, met hooguit een heel kort bezoek van een zorgmedewerkster die steunkousen aantrekt en medicijnen geeft.
De SHBW en de HAR van St. Jozef hebben het probleem dan ook stevig op de agenda gezet. Daar is een plan uit voortgekomen voor een alternatieve woonvorm dat dit jaar onderwerp van gesprek is tussen gemeente, corporaties en huurdersorganisaties. De komende maanden moet blijken of het voorstel levensvatbaar is.
Waar we naar toe willen koersen is een woonvorm waar oudere en jongere mensen samen onder één dak wonen. De jongere mensen huren hun woning tegen een lagere prijs, in ruil voor het beschikbaar stellen van vrije tijd voor hun oudere medebewoners. “Omzien naar” is daarbij het sleutelwoord – geen ‘zorg verlenen’, want dat is voorbehouden aan de professionele zorgorganisaties. Het gaat om boodschapjes doen, een klusje in huis, uitleggen hoe een iPad of zo werkt. Contacten onderhouden, belangstelling hebben en tonen, geen herrie maar reuring brengen. Wat leven in de brouwerij.
De zorgorganisaties spelen ook een rol in het project. Veel van de zorgmedewerksters brengen naar eigen zeggen de helft van hun werktijd door met het reizen van de ene naar de andere patiënt. Een waanzinnige verspilling van tijd en geld! In ons project ‘Oud en Jong onder één dak’ is er in het complex dan ook een ruimte voor een zorgorganisatie waar een medewerkster het complex onder haar hoede heeft. Efficiënt en veel goedkoper dan nu.
Zonder hulp van de rijksoverheid zal dat allemaal niet betaald kunnen worden. Er wordt – geloof het of niet – thans gewerkt aan de formatie van een nieuw kabinet. Dat is hét moment om ‘de politiek’ ertoe te brengen de ‘tijdelijke’ verhuurderheffing af te schaffen. Dat is een bijzondere belasting voor corporaties (die wordt opgebracht door de huurders van sociale huurwoningen!), ter grootte van zo’n drie maanden huuropbrengst. Als we dat bedrag kunnen inzetten voor projecten als ‘Jong en Oud’ dan heeft dat alleen maar voordelen:
- Er worden huizen gebouwd (dringend nodig);
- Er komen huizen beschikbaar (oudere mensen gaan verhuizen)
- Het ‘virus van de eenzaamheid’ (zoals koning Willem Alexander het noemde) wordt aangepakt;
- De zorg wordt efficiënter en goedkoper.
Op 21 september begint het gesprek tussen Gemeente, corporaties en huurdersorganisaties over de zgn. Prestatieovereenkomst 2022 en verder. Daarin spreken de partijen af wat er volgend jaar en de jaren daarna gaat gebeuren in de volkshuisvesting. De grote zorgpartijen in Almelo hebben al laten weten sympathiek tegenover het project ‘Jong en Oud’ te staan. Er zal volgend jaar waarschijnlijk nog niet gebouwd worden, maar we staan aan het begin van beweging in die richting.
En nu doordouwen!
St. Huurdersplatform Beter Wonen
Wim van der Elst, voorzitter
Nomineer uw "beste buur" 2021 uit de gemeente Almelo
Dit jaar organiseert Beter Wonen samen met Sint Joseph voor de vierde keer de Beste Buur Bokaal. De Beste Buur Bokaal is bedoeld om aandacht te vragen voor fijne buren, die altijd voor anderen klaarstaan. Ook dit jaar roept een onafhankelijke jury de Beste Buur uit in Almelo. Deze fijne buurman of buurvrouw krijgt een mooie beker en prijs! U kunt uw buurman of buurvrouw tot 16 augustus aanstaande nomineren voor de Beste Buur Bokaal. Dat kan via deze website: https://www.bestebuurbokaal.nl/almelo/
Iedere inwoner van de gemeente Almelo kan een buurman of buurvrouw nomineren
Dit geldt dus ook voor mensen die geen woning bij Beter Wonen of Sint Joseph huren. Wilt u iemand nomineren? Vergeet dan niet om uit te leggen waarom deze persoon zo'n goede buur is. Een onafhankelijke jury wijst uiteindelijk een winnaar aan. Op 25 september aanstaande wordt de winnaar bekendgemaakt. Dit gebeurt tijdens een feestelijke uitreiking, waar de genomineerden voor worden uitgenodigd.
De Beste Buur Bokaal wordt gezamenlijk georganiseerd
Beter Wonen en Sint Joseph organiseren de Beste Buur Bokaal gezamenlijk. De huurdersorganisatie SHBW en de HAR zijn nauw betrokken. Verder zijn Avedan en Gemeente Almelo betrokken bij de Beste Buur Bokaal.
Uw mening over Beter Wonen
Beste lezer en huurder van Beter Wonen,
Beter Wonen probeert haar dienstverlening telkens te verbeteren. Zij horen daarom graag wat u van Beter Wonen verwacht en hoe Beter Wonen aan deze verwachtingen te kunnen voldoen. In deze vragenlijst stellen zij hier een aantal vragen over. Het zou fijn zijn als u de vragen beantwoordt. Uw antwoorden worden alleen gebruikt om de dienstverlening te verbeteren. Er zijn geen goede of foute antwoorden.
Het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 5 tot 10 minuten. Uw antwoorden zijn anoniem. Beter Wonen kan dus niet zien wie de vragenlijst heeft ingevuld. Het invullen van de vragenlijst is vrijwillig. Beter Wonen bewaart alle antwoorden een aantal maanden, zodat zij hiervan kunnen leren.
Heeft u de uitleg begrepen en wilt u de vragenlijst invullen? klik dan op onderstaande link:
Hartelijk bedankt voor uw deelname.
Let op: wij kunnen via deze vragenlijst geen persoonlijke klachten opnemen. Heeft u een persoonlijke klacht? Neem dan contact op via (0546) 54 64 64 of
Wij gaan de vakantieperiode 2021 tegemoet, maar er is nog genoeg te doen.
De Woningwet 2015 geeft de huurdersorganisaties die verbonden zijn aan woningbouwcorporaties een aantal rechten. De SHBW en Beter Wonen hebben daarover een samenwerkingsovereenkomst gesloten die een helder overzicht biedt van de onderwerpen waar de huurders bij zijn betrokken.
Zo moet de SHBW instemming verlenen aan een voornemen tot huurverhoging, en die verhoging mag niet uitstijgen boven het percentage dat de verantwoordelijke minister heeft vastgesteld. Dit jaar had die minister bepaald dat de huren van de ‘sociale woningen’ niet mogen stijgen. Maar Beter Wonen heeft ook woningen die niet onder die bescherming vallen, en die huren zouden wél omhoog mogen. De SHBW heeft toen een pleidooi gehouden voor ‘gelijke monniken, gelijke kappen’, en Beter Wonen heeft daarmee ingestemd.
In de Raad van Commissarissen, die toezicht houdt op de Directie van Beter Wonen, zijn twee commissarissen geselecteerd met instemming van de SHBW. Dit jaar is er een nieuwe ‘huurderscommissaris’ op deze wijze benoemd, en eind dit jaar is er opnieuw een procedure voor de benoeming van zo’n commissaris.
Zo is de SHBW ook met een instemmingsrecht betrokken bij andere zaken, zoals de afrekening servicekosten of een sociaal plan. Daarnaast moet de SHBW om advies gevraagd worden voor een groot aantal andere beleidszaken. Al met al levert dat een aardig takenpakket op voor de vijf bestuursleden, en dat vraagt een zeer regelmatig overleg met de Directie van Beter Wonen. Dat overleg verloopt in goede harmonie omdat beide partijen een open oog hebben voor de belangen van de ander.
In het jongste overleg is ter sprake gekomen dat het soms wél lang duurt voor er wordt gereageerd op meldingen van storingen of dingen die kapot zijn of verzoeken om informatie. Dat leidt nog wel eens tot irritatie bij huurders of bewonerscommissies. Er wordt nu uitgezocht of die vertraging ‘corona-gerelateerd’ kan zijn of dat er andere oorzaken zijn. Maar het belang van een goede en voortvarende communicatie is onderkend.
En nu gaan we de vakantieperiode in. Ons volgende overleg met Beter Wonen zal gaan over de begroting 2022. Voor de SHBW is dat het belangrijkste overleg, want in de begroting staan de voornemens voor dat jaar en de SHBW is bij veel van die plannen betrokken als adviseur. Bovendien gaat het overleg met corporaties, gemeente Almelo en de collega’s van St. Joseph over de volkshuisvesting de komende jaren gewoon door.
Zomervakantie? Er is genoeg te doen!
Wim van der Elst
voorzitter SHBW
Lange wachttijden voor sociale huurwoningen
Gelukkig is de situatie in Almelo niet zo dramatisch.
Afb. uit Tubantia van 22 april 2021
Wet op Eenmalige Huurverlaging komt u in aanmerking?
Op 19 januari jl hebben wij u geïnformeerd over "wet op eenmalige huurverlaging". Voor diegene die het gemist hebben nogmaals deze vermelding.
Welke huurders komen in aanmerking voor een eenmalige huurverlaging?
Alleen huurders met een kale (netto) huur tussen 633,25 en 752,33 euro komen in aanmerking voor een eenmalige huurverlaging én alleen als hun inkomen lager is dan een bepaalde grens.
Hoe werkt de eenmalige huurverlaging?
De wet verplicht corporaties om bij de Belastingdienst te controleren welke huurders op basis van hun inkomen van 2019 in aanmerking komen voor een eenmalige huurverlaging. Huurders die na 2019 te maken hebben gehad met een inkomensdaling, kunnen zelf bij de corporatie een eenmalige huurverlaging aanvragen. Deze inkomensdaling moet tenminste zes maanden duren op het moment van aanvragen.
Moeten huurders de eenmalige huurverlaging zelf aanvragen?
- Heeft een huurder in 2019 een laag inkomen? Dan hoeft een huurder niks te doen. Beter Wonen doet uiterlijk op 1 april 2021 een voorstel voor huurverlaging.
- Heeft een huurder de afgelopen zes maanden een laag inkomen? Dan moet een huurder een aanvraag doen. Bij deze aanvraag vragen we om meer informatie over het huishouden en inkomen.
Waar moeten huurders aan denken als ze zelf huurverlaging aanvragen?
Willen huurders zelf een verzoek tot huurverlaging indienen? Houd dan rekening met de volgende dingen:
- De inkomensdaling moet tenminste zes achtereenvolgende maanden duren op het moment van de aanvraag;
- Het inkomen moet in deze periode lager zijn geweest dan de inkomensgrens die geldt voor deze huurder (zie onderstaand schema);
- De kale huur (netto huur) van de woning moet hoger zijn dan € 633,25 (één of twee personen) of € 678,66 (meer dan twee personen).
Let op: het bedrag dat een huurder maandelijks aan Beter Wonen betaalt, kan hoger zijn dan de kale huur. Sommige huurders betalen namelijk ook voor gas, water en licht aan Beter Wonen. Deze kosten tellen niet mee. Ook de servicekosten die een huurder mogelijk betaalt als ze in een appartement woont, tellen niet mee. De kale huur is dus de huurprijs die een huurder betaalt voor het gebruik van de woonruimte.
Welke gegevens moet de huurder aanleveren als zij zelf huurverlaging aanvraagt?
Als een huurder zelf een huurverlaging aanvraagt, moet zij enkele gegevens bij ons aanleveren. Wij hebben de volgende gegevens van een huurder nodig:
- Salarisstroken, een verklaring van de boekhouder (als u ZZP’er bent) of uitkeringsspecificaties over de periode van inkomensdaling;
- Een verklaring over de huidige samenstelling van uw huishouden. Een huurder kan zelf aangeven uit hoeveel mensen uw huishouden bestaat.
Wij hebben deze gegevens nodig om te bepalen of een huurder recht heeft op de eenmalige huurverlaging. Een huurder moet in ieder geval gegevens van zes achtereenvolgende maanden aanleveren, tot het moment van de aanvraag. Op de website van de Woonbond is een voorbeeldbrief te vinden voor het aanvragen van een eenmalige huurverlaging.
Meer informatie
Meer informatie over de wet eenmalige huurverlaging staat op de website van Beter Wonen; www.beterwonen.nl en op de website van de Woonbond; www.woonbond.nl. Huurders die een verzoek willen indienen en hier vragen over hebben kunnen contact opnemen met ons Klant Contact Centrum, via 0546 -546 464.
Voor niemand huurverhoging in 2021!
Op 4 maart jl. konden we u melden dat de huren van sociale huurwoningen dit jaar niet zullen worden verhoogd. Demissionair minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Wonen heeft dat besloten, en er een compensatieregeling voor de corporaties aan verbonden.
De corporatiewoningen die niet in de sociale sector vallen zouden wél worden verhoogd, en wel met 1.4%. Daar heeft de SHBW bezwaar tegen gemaakt bij Beter Wonen op drie gronden:
- de huurverhoging levert de op de totale begroting van Beter Wonen maar een relatief laag bedrag op.
- de huurders van de betreffende woningen zijn ook geen miljonairs maar huurders die net zo goed op kleintjes letten.
- de SHBW vindt dat voor alle corporatiehuurders het principe van "gelijke monniken" moet gelden. Voor niemand dus een huurverhoging, was het advies van de SHBW.
De directie van Beter Wonen heeft het advies overgenomen. De huurders zullen binnenkort nader worden geïnformeerd.
Jaarverslag SHBW 2020
Het jaar 2020 was voor niemand een ‘normaal’ jaar. De corona-pandemie veranderde onze samenleving en manier van samenleven ingrijpend. We mochten alleen voor de noodzakelijke boodschappen naar buiten en zoveel mogelijk thuis werken, en winkels, restaurants en cafés moesten sluiten. In januari werd een avondklok ingesteld. Alles in afwachting van een vaccin dat uiteindelijk snel werd ontwikkeld maar aanvankelijk maar mondjesmaat (nou ja..) werd toegediend.
Voor het volledige verslag klik hier "jaarverslag_202041373.pdf"
Namens het bestuur van de SHBW
Sociale huurwoning als melkkoe
Het bestuur van de SHBW pleit al jaren, samen met de collega’s van de HAR van St. Joseph, voor afschaffing van de verhuurderheffing. Het is weliswaar een bijzondere belasting voor woningbouwcorporaties, maar hun enige inkomstenbron zijn de huren van de huurders van corporatiewoningen. De verhuurderheffing wordt dus opgebracht door de huurders, terwijl eigenaren van koopwoningen wél hun hypotheekrente mogen aftrekken van hun belastbaar inkomen. Over ‘scheefwonen’ gesproken …
Het is goed dat de jarenlange lobby in de Tweede Kamer en bij politieke partijen van huurdersorganisatie, de Woonbond maar ook de corporaties en hun organisatie Aedes vrucht lijkt te gaan afwerpen: de afschaffing van dit stuk onrecht.
Bestuur SHBW
Huren verlagen helpt armere huurders niet.
Voor de eerste keer in jaren zullen de huren van corporatiewoningen niet
worden verhoogd. Of dat ligt aan de komende verkiezingen of aan het inzicht
dat de huurprijzen inderdaad de pan uit rijzen laten we maar in het midden -
het is mooi dat dit eens een keer gebeurt. Bovendien is er een mogelijkheid
om dit jaar een huurverlaging aan te kaarten bij de corporatie. Dat laatste
is afhankelijk van huurprijs en inkomen, en dus speelt de belastingdienst
daar een rol in. Alle huurders die mogelijk in aanmerking komen voor een
huurverlaging zijn of worden door de corporaties benaderd.
Nu staat de belastingdienst door de 'toeslagenaffaire' niet geweldig
positief in de belangstelling. Wees dus uiterst zorgvuldig met de vermelding
van uw gegevens!
De Almelose huurdersorganisaties SHBW en HAR blijven zich onverkort inzetten
voor mogelijkheden om huurprijzen naar beneden te krijgen. Via de Woonbond
wordt stevig actie gevoerd tegen de zgn. verhuurderheffing. Deze belasting
is uitsluitend voor corporaties die daarmee twee tot drie maanden
huuropbrengst mogen aftikken. De enige inkomsten van een corporatie zijn de
huren - en dus is de verhuurderheffing niet een belasting voor corporaties,
maar voor huurders van sociale huurwoningen!
Die belasting moet dus van tafel, en dan komt er ruimte voor investeringen
in milieubeleid en .... huurverlaging! Dát, met verhoging van het
minimumloon met instandhouding van de nodige huurtoeslag, is armoedebestrijding waar je wat aan hebt ...